Благовести у Саборном храму у Новом Саду

Епископ бачки др Иринеј: „Благовести сажимају у себи сву пуноћу историје спасења.ˮ

На празник Благовести, 25. марта / 7. априла 2023. године, на светој архијерејској Литургији у Саборном храму у Новом Саду началствовао је Његово Преосвештенство Епископ бачки господин др Иринеј. Преосвећеном епископу Иринеју су саслуживали Његово Преосвештенство Епископ мохачки господин Дамаскин, свештено братство Саборног храма и новосадски ђакони.

Беседећи после прочитаног јеванђелског одељка, Епископ бачки Иринеј је објаснио улогу Пресвете Богородице у Домостроју спасења људског рода и, између осталог, рекао: „У јеванђелској светој повести о Благовестима Пресвете Богородице видимо да она одмах, без иједне сувишне речи, каже: Ево слушкиње Господње! То је једина титула која она себи даје, иако је најсветије људско биће у свим нараштајима од првог до последњег човека, од Адама и Еве до краја векова. Себе доживљава искључиво као слушкињу Господњу, као ону која служи Господу и у томе налази смисао и остварење своје личности и свога живота, и одмах додаје: Нека ми буде по речи Твојој! То је удео људскога рода у плану спасења, јер Бог не спасава нас људе силом. Назив празника Благовести сажима у себи сву пуноћу историје спасења, све догађаје из те историје – од Христовог зачећа и Рођења на чудесан начин, до Његовог подвига учитељства, проповеди јавне, чудеса која је чинио исказујући сву Своју љубав према људима и према творевини, све до смрти Његове на Крсту за живот света, до Његовог Васкрсења, до Његовог узласка на небо, али тако што и даље неодступно остаје, кроз Цркву Своју у Цркви Својој, заувек са нама и међу нама као Емануил, као Бог Који је са нама. После пада човечанства у грех, многи нараштаји, један за другим, и даље су живели у греху, јер је оним прародитељским или првородним грехом била рањена и дубоко оштећена сама наша људска природа, не у том смислу да је лик Божји потпуно ишчезао из човека и да је замењен ђавољим ликом, како су веровали, а и данас верују неки неправославни хришћани, него у том смислу да је та унутрашња икона Божја у човеку помрачена, укаљана, и да само Бог може не само да врати човека у првобитно стање, стање пре греха, него га уствари поставља на много већу висину него што је човек био пре пада у грех. Прославља га неупоредиво више, јер није више само жива икона Божја него у Личности Христа Господа као Богочовека, људска природа бива заувек сједињена са божанском у Христуˮ, нагласио је Преосвећени владика Иринеј.