Богослужбене особености Великог понедељка, Великог уторка и Велике среде

Наступила је Света и Велика (Страдална) седмица, а о богослужбеним особеностима Великог понедељка, Великог уторка и Велике среде говорили смо у новом издању специјалне емисије серијала Богослужбене особености великих празника.

Према сведочанству светог Јована Златоуста „ова седмица се назива великом, не зато што су њени дани дужи, или је број њених дана већи, већ зато што је Господ у овим данима извршио велика дела: Разрушено је царство ђавола, уништена је смрт, побеђен је грех, скинуто је проклетство, отворен је рај и небо је постало приступачно људима. Људи су постали сједињени са ангелима, разрушен је и уклоњен преградни зид, и Бог мира је помирио небеско и земаљско. Зато се ова недеља назива Велика недељаˮ.

Првог дана Страдалне (Страсне) седмице богослужбено се сећамо светог и праведног целомудреног Јосифа, проклетства бесплодне смокве, као и еванђелске перикопе о злим виноградарима. У Свети и Велики уторак молитвено се сећамо Господњег одговора фарисејима и садукејима, о Другом доласку Христовом, као и еванђелске перикопе о десет мудрих и десет неразумних девојака. У Свету и Велику среду сећамо се жене грешнице која је умила Спаситељеве ноге, обрисала својом косом и помазала их миром. У овај трећи дан Страсне седмице Црква нас подсећа и на Јудину издају. Богослужење овог дана открива нам силу покајања и љубави, ради којих се сила Божја као уље изобилно излива на све оне који се искрено кају. Велики понедељак, уторак и среда имају заједнички тропар:

Гле Женик долази у поноћи и блажен је слуга којега нађе будног; а недостојан је, опет, којег нађе ленствујућег. Гледај, зато, душо моја, да те сан не савлада, да не будеш смрти предана, и изван Царства закључана; него се отрезни кличући: Свет, Свет, Свет си Боже наш, молитвама Богородице помилуј нас.

Прва три дана Страдалне седмице карактерише и служење Литургије пређеосвећених Дарова, на којој се мали вход врши са Еванђељем из разлога што се на њој чита Еванђеље. Од Старозаветних читања на Литургијама пређеосвећених дарова ова три дана задржава се читање из Књиге постања, док се читање из Прича Соломонових замењује читањем из Књиге о Јову.

Аутор емисије: катихета Бранислав Илић