Азбучник вере

Азбучник вереПредговор

Ова књига нема намеру да убеди читаоца у своја становишта нити да се бори са замишљеним противницима. Не представља никакву „апологетику“ хришћанске вере и не настоји да своја гледишта наметне читаоцу. Она хоће да постигне само једно: да раздвоји оно што јесте хришћанско веровање од онога што није хришћанско веровање; да отклони, колико је то могуће, пометњу која данас постоји у свести људи у вези са истином хришћанске Цркве; да ослободи ту истину од страних јој и туђих примеса које теже да је замене.

Све то треба да буде на једноставан и разумљив начин, доступан такозваном „просечном човеку“, а нарочито просечном „интелектуалцу“. Јер, углавном, тај интелектуалац је истовремено и носилац и жртва пометње. Одсечен, по правилу, од животних корена вере, можда и под психолошким притиском формалистичке породичне религиозности, са успоменама, углавном негативним, на површне часове веронауке у школи, данашњи интелектуалац одбацује оно што сматра вером, не знајући у стварности шта је то вера. Ако ипак некад пожели да се обавести ο томе шта је заправо то што одбацује, нека постоји барем једна књижица - азбучник или основни приручник - писана његовим језиком, којој може да прибегне.

То је, свакако, веома смео подухват. Јер, немогуће је ο извесностима живота говорити језиком ума, језиком интелекта. Али благовест црквене вере јесте, пре свега, сама љубав Цркве, која „све трпи“. Она, дакле, треба да поднесе и ово „напаћено поколење, одгојено логиком и просвећеношћу“, као што вели песник, и да је упућена на рационалисту који се данас налази у свакоме од нас и који мање-више представља наше „ја“. И треба та љубав да говори таквим језиком да, не претварајући веру у рационалан систем, тај језик буде разумљив човеку који је данас заточеник своје логике - односно, да пружи к њему некакав мост.

Укратко, овде се нуди „азбучник вере“ који није најпотпунији нити најбољи. Веровање које се овде излаже јесте православна вера Цркве - књига не говори ништа своје. Али начин излагања и презентирања, у сваком случају, представља индивидуалан покушај који свакако има своје слабости и недостатке. Рекли смо: да би се пронашао прави начин за представљање вере, потребно је много љубави. Α љубав није ни сентименталност ни само добра намера већ највећи подвиг самопревазилажења, односно светости, како учи Црква.

Ако, и поред свега тога, понеко ипак успе да кроз овај азбучник започне са срицањем вере, обистиниће се, по ко зна који пут, апсурд из Силоамске бање: да се са мало праха земаљског отворе човекове очи за чудесност живота.

Христо Јанарас

 

Садржај

 

  • ПРЕДГОВОР
  • ПОЗИТИВНО ЗНАЊЕ И МЕТАФИЗИКА
  • ПРОБЛЕМ БОГА
  • 1. Религијско полазиште
  • 2. Тражење истине
  • 3. Лични однос
  • 4. Избор циља и пута
  • ΒΕΡΑ
  • АПОФАТИЧКО ЗНАЊЕ
  • 1. Догма ијерес
  • 2. Границе искуства
  • 3. Апофатика (одречни богословски говор)
  • 4. Језик слика (икона)
  • 5. Јелинска философија и хришћанско искуство
  • ТРОЈИЧНИ БОГ
  • 1. Библијско сведочанство
  • 2. Изазов философије
  • 3. Језичка „плот“ истине
  • 4. Суштина и ипостас
  • 5. Личност
  • 6. Искуство односа
  • 7. Откровење живота
  • 8. Животворно начело
  • 9. Слобода и љубав
  • СВЕТ
  • 1. Мистификација науке
  • 2. „Логосни“ састав материје
  • 3. Природне енергије
  • 4. Посматрање природе
  • 5. „Посредник“ – „микрокосмос“
  • 6. Аскетско поучавање
  • 7. Употреба света
  • ЧОВЕК
  • 1.Икона
  • 2. Душа
  • 3. Разум - независност - началство
  • 4. Личност
  • 5. Језик науке
  • 6. Језик Цркве
  • 7. Живот после смрти
  • 8. Разликовање полова 
  • 9. Сила љубави
  • 10. Пад 
  • 11. Последица пада: голотиња
  • 12. Кривица
  • 13. Трагедија твари
  • 14. Агонија пред смрћу
  • 15. „Кожне хаљине“
  • ИСУС ХРИСТОС
  • 1. Саблазан
  • 2. Кеноза
  • 3. „Несливено“ и „нераздељиво“
  • 4. Савршени Бог и савршени човек 
  • 5. Богородица
  • 6. Историјске одреднице
  • 7. „Извор и извори“   
  • 8. Добровољна смрт
  • 9. „Откуп“ и „искупљење“
  • 10. Васкрсли
  • 11. Саваскрсавање људског рода
  • 12. Осми дан
  • ЦРКВА
  • 1. Призив - сабирање
  • 2. Пасхална вечера
  • 3. Обнова живота
  • 4. Педесетница
  • 5. Егзистенцијално претварање
  • 6. „Претварање суштине“ и „символ“
  • 7. Свете тајне
  • 8. Црквена јерархија
  • 9. Сабори, првенства, ауторитети
  • 10. Религијско отуђење
  • ПРАВОСЛАВЉЕ
  • 1. Апофатизам и формализам
  • 2. Јерес и саборност
  • 3. Критеријум православности
  • 4. Допринос Старе Грчке
  • 5. Западна девијација
  • 6. Историјски преображај
  • 7. Позападњачење Истока
  • 8 Православље и Запад данас